Publikacje - kształcenie bioetyczne
A. Artykuły w czasopismach:
1. Kot A., Uczniowskie konceptualizacje zagadnień bioetycznych w
kontekście edukacji biologicznej w szkole ponadgimnazjalnej [w]:
Wychowanie na co dzień, Nr 6 (255) 2015, s. 20-25.
2. Kot A., Zagadnienia bioetyczne na lekcjach biologii i przyrody w szkole
ponadgimnazjalnej - propozycja metod kształcenia [w:] Edukacja biologiczna
i środowiskowa, 2015, numer 2 (55).
3. Kot A., Racjonalność komunikacyjna w teorii krytycznej Jürgena Habermasa i jej
implikacje w sferze edukacji [w:] Przegląd Pedagogiczny, 2015, nr 2.
B. Rozdziały w monografiach:
1. Kot A., Nauczycielskie rozumienie autorytetu moralnego w perspektywie hermeneutyki
H.-G. Gadamera¸ Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Politologii,
Gdańsk 2016, s. 343 - 361.
2. Kot A., Kształcenie bioetyczne na lekcjach biologii w perspektywie
oświeceniowej i poststrukturalnej formuły podmiotu [w:] N. A. Fechner,
A. Zduniak (red.), Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne.
Wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa,
Poznań 2015, s. 75 - 87.
3. Kot A., (Nie)bezpieczna biotechnologia?- moralne i pozamoralne zagrożenia związane z rozwojem
nauk biomedycznych [w:] Wybrane aspekty bezpieczeństwa w zakresie działalności podmiotów stosunków
międzynarodowych [w:] P. Niwiński, M. Ilnicki, B. Woźniak-Krawczyk (red.), Uniwersytet Gdański
Wydział Nauk Społecznych, Instytut Politologii, Gdańsk 2015, s. 179- 194
4. Kot A., Zarządzanie ryzkiem w kontekście globalnych, społecznych i jednostkowych zagrożeń związanych
z zastosowaniem osiągnięć biotechnologii [w:] M. Kopczewski,
A. Kurkiewicz, S. Mikołajczak (red.), Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem.
Jednostki, grupy i społeczeństwa t. 3. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2015, s. 17 - 29.
5. Kossobucka A., Uczniowskie konceptualizacje kształcenia bioetycznego w szkole ponadgimnazjalnej
a wielokulturowość [w:] E. Ślachcińska, H. Marek (red.), Edukacja międzykulturowa w warunkach
kultury globalnej. Od rozważań definicyjnych do praktycznych zastosowań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły
Bezpieczeństwa, Poznań 2014, s. 185-194.
6. Kossobucka A., Bezpieczeństwo wewnętrzne człowieka a kształcenie bioetyczne w szkole ponadgimnazjalnej,
[w:] N. Dębowska, W. Horyń (red.), Bezpieczeństwo - wielorakie perspektywy. Człowiek - Społeczeństwo - Państwo
w sytuacjach kryzysu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2014, s. 371-381.
7. Kossobucka A., Podmiotowość w wychowaniu moralnym w kształceniu bioetycznym - postulaty a rzeczywistość,
[w:] N. Starik, A. Zduniak (red.), Podmiotowość w edukacji wobec odmienności kulturowych oraz
społecznych zróżnicowań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2012, s. 97-106.
8. Kossobucka A., Wykorzystanie potencjału tkwiącego w kształceniu bioetycznym przez nauczycieli
biologii w liceum ogólnokształcącym w świetle habermasowskiej koncepcji interesów konstytuujących poznanie,
[w:] E. Ślachcińska, A. Zduniak (red.), Jakość wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku t. 3, Wydawnictwo Wyższej
Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2011, s. 42 - 52.
9. Kossobucka A., Wychowanie moralne w kształceniu bioetycznym wyzwaniem i potrzebą współczesnej edukacji [w:] I.
Surina (red.), Przestrzeń edukacyjna wobec wyzwań i oczekiwań społecznych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków
2010, s. 223-234.
10. Kossobucka A., Samowychowanie w kształceniu bioetycznym wobec wyzwań społeczeństwa XXI wieku [w:] A. Zduniak
(red.), Edukacja nieustająca wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego t. 2, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa,
Poznań 2010, s. 261-268.
11. Kossobucka A., Duchowy wymiar człowieka w kontekście wychowania moralnego - między adaptacją a emancypacją
[w:] K. Obuchowski, M. K. Stasiak (red.), Duchowy wymiar istnienia, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej
w Łodzi, Łódź 2010, s. 185 - 206.
12. Kossobucka A., Wychowanie moralne w zakresie bioetyki drogą kreowania bezpieczeństwa jednostki i społeczeństwa [w:]
M. Gawrońska-Garstka (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo intelektualne Polaków, Wydawnictwo Wyższej
Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2009, s. 171-181.
13. Kossobucka A., Rola podręcznika w wychowaniu w wymiarze moralnym - zagadnienia bioetyczne w podręcznikach biologii
do szkół ponadgimnazjalnych [w:] J. Rodzoś, P. Wojdanowicz (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika
szkolnego, Lubelski Oddział Polskiego Towarzystwa Geograficznego, Lublin 2009, s. 107-118.
14. Kossobucka A., Kształcenie w zakresie bioetycznym a kształtowanie postawy tolerancji [w:] M. Patalon (red.),
Tolerancja a edukacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008, s. 525-534.
15. Kossobucka A., Problematyka bioetyczna w podręcznikach jako determinanta wychowania moralnego - od inspiracji
do realizacji [w:] B. Przemysław, D. Czajkowska-Ziobrowska (red.), Edukacja bez granic - mimo barier.
Przestrzeń Tworzenia t. 1, , Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań 2008, s. 400-408.
16. Kossobucka A., Nauczyciel biologii - dydaktyk i wychowawca? [w:] T. Janicka-Panek, A. Dąbrowska (red.),
Uczeń i nauczyciel w procesie uczenia się przyrody, biologii i ekologii, Wydawnictwo Korepetytor Marian
Gałczyński, Skierniewice 2007, s. 158-169.
17. Kossobucka A., Wychowanie moralne na lekcjach biologii - zniewolenie czy wyzwolenie? [w:] B. Niemierko,
M. K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów, Wydawca: gRupa TOMAMI, Kraków 2007, s. 436-444.
C. Inne:
1. Kot A., Miejsce zagadnień bioetycznych na lekcjach biologii [w:]
Gdyński Kwartalnik Oświatowy, nr 4 (54) 2017. s. 30 - 37.
2. Kossobucka A., Kształtowanie pryncypialnej osobowości wychowanka a uzależnienia
[w:] Wychowanie na co dzień. 2007, nr 10-11 Październik - Listopad (169-170).